Niepubliczne Europejskie Gimnazjum Językowe w Legionowie
I. CELE OGÓLNE
1. Stwarzanie możliwości rozwoju zainteresowań ucznia.
2. Pobudzanie aktywności umysłowej uczniów i wyobraźni.
3. Motywowanie uczniów do wykorzystania swoich uzdolnień do dalszej pracy.
4. Przyzwyczajanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów
z wykorzystaniem posiadanej wiedzy.
5. Doskonalenie koncentracji uwagi.
6. Kształcenie pomysłowości, krytycyzmu, szybkości podejmowania decyzji.
7. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, twórczego działania i samodzielności.
8. Przygotowanie uczniów do konkursów.
9. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie m.in. na grupowy, a nie indywidualny, sukces.
10. Kształtowanie umiejętności dzielenia się swoimi wiadomościami i umiejętnościami.
11. Rozszerzenie wiedzy matematycznej ucznia (z zakresu treści programowych oraz ponadprogramowych).
12. Stymulowanie ucznia do samodzielnego poszukiwania informacji i korzystania
z czasopism, literatury oraz portali fachowych.
13. Kształtowanie precyzyjności w języku matematycznym mówionym i pisanym,
dopracowywanie poprawności zapisów rozwiązań, komentarzy, wniosków.
14. Kształtowanie umiejętności korygowania błędów kolegów (głównie szukania niepoprawności toku rozumowania).
FORMY REALIZACJI I OBSZARY DZIAŁAŃA. Rozszerzanie zdobywanych w szkole umiejętności i wiadomości.
Przygotowanie do konkursów przedmiotowych.
Zapoznanie z treściami wykraczającymi poza program nauczania - zakres tematyczny ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy z zakresu konkursu kuratoryjnego. Treści będą przekazywane bezpośrednio przez nauczyciela lub za pomocą opracowanych przez niego materiałów.
Tematy realizowane na obowiązkowych zajęciach będę poszerzane na fakultetach (dodatkowe informacje, zadania nietypowe lub o podwyższonym stopniu trudności, inna forma ćwiczeń ).
Zapoznanie uczniów z konkursami i olimpiadami matematycznymi: terminem, miejscem, zakresem itd.
Udział uczniów w prestiżowych konkursach o zasięgu szkolnym, międzyszkolnym, powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym.
Rozwiązywanie zadań o podwyższonym stopniu trudności, w tym zadań konkursowych ze zbioru opracowanego przez nauczyciela z zadaniami wybranymi ze znanych opracowań, poprzednich edycji konkursów i olimpiad oraz własnego autorstwa.
Praca całego zespołu nad ciekawymi i trudniejszymi problemami z zakresu matematyki i fizyki.
B. Zadania logiczne, łamigłówki, rozwijanie nieschematycznego rozumowania.
Rozwiązywanie testów stowarzyszenia Mensy i testów IQ.
Rozwiązywanie i tworzenie zadań logicznych i zagadek matematycznych.
C. Współpraca z uczelniami wyższymi i instytucjami naukowymi.
Uczestnictwo w wykładach i pokazach na uczelniach wyższych.
Zajęcia, doświadczenia w pracowniach fizycznych Uniwersytetu Warszawskiego.
Zajęcia w ośrodkach naukowych np. PAN, Cyklotron.
Realizacja projektu "Matematyka i fizyka w pracy zawodowej i życiu codziennym."
D. Wycieczki edukacyjne.
Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
Wizyta w przedsiębiorstwach, firmach, banku itp.
Wycieczki do ośrodków naukowych.
E. Funkcja edukacyjna dla uczniów szkoły podstawowej.
Prowadzenie przez ucznia 1 godz. zajęć z matematyki – obowiązkowych lub dodatkowych –
z matematyki lub przyrody w klasie programowo młodszej.
III. Fakultety matematyczno-fizyczneklasa 1
Zajęcia będą realizowane w ciągu 2 godz. / tygodniowo z podziałem:
pierwsza godzina to utrwalenie, uzupełnienie lub rozszerzenie treści realizowanych na zajęciach obowiązkowych jako realizacja podstawy programowej dla gimnazjum.
druga godzina będzie dotyczyła obszarów opisanych w punkcie II.
Część godzin będzie realizowana podczas wycieczek edukacyjnych i w pozaszkolnych ośrodkach naukowych. Uczniowie będę z wyprzedzeniem informowani o terminach zajęć fakultatywnych realizowanych poza szkołą (w zamian za wytyczone zajęcia według stałego planu lub w trakcie nich).
Przykładowe tematy realizowane w klasie pierwszej na zajęciach fakultatywnych w szkole:
Nazewnictwo i przykłady bardzo małych i wielkich liczb. Stosowanie przedrostków i notacji wykładniczej.
Zadania logiczne. Testy inteligencji.
Omówienie konkursów matematycznych: proponowane konkursy oraz ich regulaminy i zakres.
Planimetria – trójkąty i czworokąty oraz twierdzenia, które ich dotyczą, a nie są omawiane na zajęciach obowiązkowych.
Wzory skróconego mnożenia i ich zastosowanie.
Prezentacja projektów m.in. fraktale, złoty podział, inne systemy liczenia.
Zadania na dowodzenie.
Zadania o podwyższonym stopniu trudności.
Przykładowe zajęcia pozaszkolne w ramach fakultetów:
Zastosowanie procentów w bankowości.
Wizyta w firmie Abbott i i firmie, gdzie powstają nowe leki przy współpracy międzynarodowej (uwzględnienie elementów języka angielskiego).